طراحی فروشگاه اینترنتی و حضور در کنار رقیبان یکی از ملزومات تجارت در دنیای امروزیست. هنگامی که مردم می خواهند محصولی را به صورت آنلاین خریداری کنند، ابتدا نیاز دارند سری به سایت های تجارت الکترونیکی (فروشگاه های اینترنتی) بزنند، سپس با جستجو کالای مورد نظرشان را پیدا کنند. برای این کار برخی از مردم (به صورت مستقیم کالایی که می خواهند را سرچ می کنند اما بسیاری از مردم نیز اقدام به جستجو و سرچ کلی می کنند تا ببینند چه محصولات و فروشگاه هایی در آن زمینه وجود دارد و کدام یک مناسب ترین گزینه برایشان می باشد. برای همین خاطر در طراحی سایت، صفحات اصلی (homepage)، دسته بندی (category) و لیست بندی (listing) از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشند، زیرا مردم در هنگام سرچ، اول به این صفحات هدایت می شوند.

در طراحی فروشگاه اینترنتی، صفحه اصلی(homepage) اولین چیزی است که از یک سایت دیده می شود و به نحوی معرفی کننده سایت و محصولات و خدمات آن می باشد. صفحه دسته بندی (category) و لیست بندی(listing) در رده های بعدی قرار می گیرند. گروه بندی و طبقه بندی محصولات و آیتم ها و کالاها توسط این صفحات انجام می شود. مسیری که به محصولات ختم می شود باید کاملا هوشمندانه طراحی شود تا تفاوت های موجود در میان طبقات، گروه ها و دسته بندی های مختلف را به خوبی نشان دهد و از این طریق به کاربران کمک کند تا به راحتی آیتم های مورد نیازشان را پیدا کنند و مکان یا مسیر آنها در سایت را نیز به خوبی فرا گیرند.

کاربرانی که از طریق موتورهای جستجوی خارجی به سمت سایت هدایت شده انداگربه جای سرچ خود کالا، نوع آن کالا را سرچ کرده باشند، معمولا هنگام وارد شدن به سایت، اول بر روی صفحه ی دسته بندی یا لیست بندی فرود می آیند. این صفحات می توانند تاثیر بسیار فراوانی درسئوی سایت داشته باشند، به همین دلیل باید تجربه ی کاربری این صفحات به شدت مورد توجه قرار گیرد، به علاوه که از لحاظ ناوبری و پیمایش داخلی سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ما در تحقیق اخیرمان که بر روی تعداد زیادی طراحی سایت فروشگاهی انجام دادیم، جنبه های مختلف صفحات اصلی، دسته بندی و لیست بندی را تحلیل و آنالیز کردیم و با توجه به این بررسی ها، این مقاله را آماده کردیم. در این مقاله به صورت خلاصه نکاتی در این خصوص ارائه می کنیم.

در طراحی فروشگاه اینترنتی، صفحه اصلی سایت باید ضمن خوش آمدگویی و جذاب بودن، حاوی اطلاعات اصلی و مهم سایت باشد. همه کاربرانی که وارد سایت می شوند این طور نیست که همیشه در همان بار اول از طریق صفحه ی اصلی وارد شوند، اما به هر حال صفحه اصلی باید به گونه ای باشد که معرفی کننده سایت باشد و به صورت شفاف توضیح دهد که این سایت چه چیزی به فروش می رساند و وجه تمایزش با سایر سایت های رقیب در چیست. صفحه اصلی سایت شما باید به مشتری بیان کند که شما چه کسی هستید و از لحاظ تجارت الکترونیک نیز باید بیانگر این باشد که محصول اصلی این سایت چیست و کاربران نیز قادر باشند از طریق آن اقدام به خرید نمایند.

هوم پیج یک سایت به منزله ویترین سایت می باشد. هرچقدر آیتم های موجود در ویترین بیشتر و متراکم و فشرده باشد، ارزش کلی که دریافت می کند کمتر خواهد بود. ضمنا اگر می خواهید تمامی مشتریان احتمالی را جذب کنید، بهتر استبهترین نمونه کارهای خود را در ویترین قرار دهیدزیرا به نحوی نماینده تمامی محصولات شرکت هستند. ویترین یک سایت نباید بیش از اندازه شلوغ باشد.

سازماندهی شفاف و واضح محصولات در طراحی فروشگاه اینترنتی

طبقه بندی و دسته بندی محصولات باید شفاف و واضح باشد و هر دسته نیز باید دارای لیبلی مشخص و قابل فهم برای کاربران باشد که هم به صورت خاص آن محصول را معرفی کند و هم به نحوی ارتباط آن محصول با سایر دسته بندی ها و بخش های سایت را نمایش دهد. طبقه بندی ها باید به نحوی باشند که کاربران فورا هر دسته را بفهمند و متوجه شوند که با سایر دسته ها چه تفاوت هایی دارند تا بتوانند تصمیم بگیرند کجا را کلیک کنند. اگر فضا اجازه می دهد از نوار نویگیشن اصلی استفاده کنید وبه صورت دسته بندی شده، به کاربران نشان دهید چه محصولاتی را به صورت موجود در فروشگاه خود دارید.

برای پشتیبانی از روش های مختلفی که مردم محصولات را سرچ می کنند، از دسته بندی های چندگانه استفاده کنید یعنی یک محصول در بیش از یک پوشه یا زیر پوشه موجود باشد. زمانی که کاربر آنچه که به دنبالش می گردد را در جایی که انتظار دارد پیدا نمی کند فرض را بر این می گذارد که فروشگاه شما فاقط کالای مورد نظرش است.

گسترش زیرمجموعه ها در کنار لیست ها و لیست بندی ها

تحقیقات ما نشان داد که امروزه دیگر سایت ها از روش های سنتی دسته بندی محصولات استفاده نمی کنند و کمتر سایتی هست که به جای نمایش انفرادی محصولات در ابتدای صفحه، آنها را به صورت دسته بندی های کلی نشان دهد. در راستای کاهش تعداد صفحات و کلیک هایی که کاربران باید طی کنند تا به کالای مورد نظرشان برسند، بسیاری از سایت ها صفحات دسته بندی خود را با صفحات لیست بندی تعویض کرده اند و در عوض آپشن هایی را برای کاربران تدارک دیده اند تا بتوانند با استفاده از فیلتر یا غیره به گزینه ی مورد نظر خود دست پیدا کنند .

بهترین و موفق ترین ترکیب دسته بندی و لیست بندی در طراحی فروشگاه اینترنتی، آنهایی هستند که زیرمجموعه های موجود را به صورت مجزا از سایر فیلترها، هایلایت کرده اند، که اغلب در بالای لیست بندی محصولات می باشند. این روش باعث شد که درصد دیده شدن و کشف شدن زیرمجموعه ها توسط مردم بیشتر شود و کاربران را تشویق و ترغیب کرد تا به زیرپوشه های محصولات پیمایش کنند و در نتیجه انتخاب راحت تری داشته باشند. ترکیب دقیق این صفحات معمولا به گستردگی موجودی سایت بستگی دارد

ایجاد وجه تمایز میان محصولات و بیان و ارائه این اطلاعات

ترند دیگری که در این تحقیق متوجه آن شدیم این است که اطلاعات فراوانی از محصول را در صفحات لیست بندی قرار می دهند. این روش به کاربران این اجازه را می دهد تا بدون اینکه نیاز باشد وارد صفحه ی جزئیات هر محصول شوند، تصمیمات آگاهانه ای در مورد محصولات بگیرند. مخصوصا در دستگاه های موبایل که هر یک کلیک در آن بسیار مهم است و باز کردن چندین صفحه یا تب برای مقایسه کالاها باهم کاری به مراتب دشوارتر از دسکتاپ است. یک لیست بندی ایده آل در طراحی فروشگاه اینترنتی باید اطلاعات کافی در خصوص تفاوت محصولات را ارائه دهد، یعنی کاربران پس از مطالعه ی آن لیست متوجه شوند که یک آیتم ارزش کلیک کردن دارد یا خیر.

نتیجه گیری

مردمی که به طراحی سایت فروشگاهی سر می زنند باید بدون صرف کمترین هزینه یا وقت، به خوبی گزینه ها و آپشن های موجود را درک کنند. یک ارائه خوب و کامل از تمامی محصولات موجود در شرکت هم در هوم پیج و هم در صفحات دسته بندی، به همراه لیست بندی واضح و توصیفی از محصولات می تواند تاثیر فراوانی در بهبود سئوی سایت های تجارت الکترونیک داشته باشد. برخی از ترندهای موجود در صفحات طبقه بندی و لیست بندی محصولات، پیشرفت های مثبتی هستند که برگرفته شده و برانگیخته شده از موبایل و طراحی های رسپانسیو هستند. این ترندها میزان کلیک رانسبت به گذشته کمتر کرده است و به کاربران این امکان را می دهد که انتخاب آگاهانه ای داشته باشند.